Nechte si pravidelně zasílat novinky. Stačí vepsat Váš e-mail a potvrdit.

Život s nálepkou TUNING

Život s nálepkou TUNING

Toto dnes již takřka magické slovo vidíme a slyšíme na každém kroku. Když je někde slovo auto, tak si buďte jisti, že na 99% se někde opodál toulá i tuning. Co to ale vlastně je? Z pohledu výrobců by se dalo usoudit, že to je vše od samolepek až po cokoli, co si jen dokážete představit. Každý, kdo někdy kupoval něco k autu, si toho musel všimnout; tuningové samolepky, tuningové nádechy, tuningová zrcátka a je toho zkrátka mnoho. Samozřejmě i zde platí, že není tuning jako tuning. Tuning vychází ze slova tune, neboli ladit a to nejenom rozhlasové stanice, ale také ladit ve smyslu vylepšovat. Když se zaměříme na spojitost s automobily, tak tuning v prvopočátku označoval jakékoli nesériové úpravy. Už zde si ledaskdo může říct, k čemu ale upravovat něco co funguje, může se to zdát na hlavu. Tehdejší motoristé se nechtěli prostě smířit s tím, že si koupili vůz za těžko našetřené peníze a získali tak vlastně něco, co už mají všichni jejich sousedé. Inu, chtěli se odlišovat, vybočit z řady a ukázat, že mají něco víc než ostatní. Proto není divu, že první úpravy směřovaly k změně vzhledu karosérie. Předlohou se tak stávaly závodní verze automobilů a tak se na kdejakém rodinném voze začaly objevovat spoilery a další vymoženosti. Auta byla rázem pokryta samolepkami výrobců závodních doplňků, kdejaké auto na sobě hrdě neslo označení TURBO ač o turbodmychadlu většinou nemělo ani potuchy, co by to jen mohlo být. Z touhy po tom vypadat jinak, vypadat lépe, se rodily různé barevné kombinace. Všechny tyto úpravy byly velmi různorodé, ale stejně jednu věc měly společnou. Úpravci zde byli obyčejní lidé a on ten rozdíl je opravdu vidět, když vzhled navrhuje dobře placený designér, jenž se touto činností zabývá každý den a oproti němu obyčejný člověk, co vymýšlí své úpravy o sobotách v garáži. Všechny úpravy byly povětšinou velmi nekvalitní a ani nijak esteticky pěkné, ovšem respekt ostatních řidičů vzbudit dokázaly.

Doba ovšem pokročila a dnešní firmy jsou si moc dobře vědomy faktu, že existují řidiči, kteří ve svém voze našli něco mnohem více, než jen pouhý dopravní prostředek, a tak v současné době existuje mnoho firem, které se úpravami vozů zabývají na velmi profesionální úrovni. Stejně rychle, jako se rozvíjejí vozy, roste touha řidičů upravovat více a více věcí na voze. Proto označení tuning již nestačí, dnes se slovo tuning užívá zejména hovoříme-li o úpravách s cílem zlepšit výkon motoru a jízdní vlastnosti vozu. Ruku v ruce s tímto pojmem jde i drag racing, v našich podmínkách termín známý spíše jako sprinty. Sprinty jsou závody na rovné trati o délce většinou 400 m (správně je ¼ míle, avšak číslo 402.336 m není pravděpodobně tak lákavé jako 400 m). V této disciplíně nejde ani tak o to ukázat řidičské dovednosti, řidič samozřejmě hraje důležitou roli, ale hlavní je jeho vůz. Jde totiž především o soutěžení vozů.

Další podsekcí tuningu je styling, zde se klade důraz na celkový vzhled auta, na provedené úpravy, vybavení vozidla. Je to soutěž, jež klade důraz na estetický vzhled, na provedení úprav a na celkovou prezentaci vozidla. Poslední a zřejmě nejmladší odnož tuningu se týká audio systémů ve vozech. Zde jde především o celkový výkon zvukové aparatury. Zvukové aparatury pak soutěží v soutěžích jakými jsou například DB drag.

Tímto jsem se Vám snažil sdělit něco o tom, jak pestrý je svět tuningu a hlavně to, že tuning je něco mnohem víc, než samolepka s nápisem TURBO koupená na benzínce.



napsal Chaindler 22.08.2007 20:24:57 || přečteno: 164x

Rednex @ 2007